„Nie ma ucieczki przed kulturą, która nas wykształciła”.
Charles Hampden-Turner
Alfons Trompenaars
Poniżej znajdą Państwo pełną ofertę proponowanych szkoleń. Jeżeli jakiś program szkoleniowy nie odpowiada w pełni Waszemu zapotrzebowaniu, po bezpośrednim kontakcie i poznaniu potrzeb, zaproponuję indywidualny, możliwie najlepiej dopasowany zakres tematyczny treningu.
Dowiedz się w jaki sposób usprawnić komunikację z kulturowo odmiennymi partnerami. Spraw, aby kontakt międzykulturowy nie był przykrym obowiązkiem ale intrygującym wyzwaniem i przygodą. Przekonaj się, że bariery i odmienności komunikacyjne, istnieją głównie w naszych głowach.
Dla kogo?
Czego się dowiesz? Dzięki treningowi poszerzysz swoją wiedzę z zakresu podobieństw i różnic pomiędzy wybranymi kulturami biznesowymi świata. Dowiesz się jakie są metody budowania zaufania, dopasowane do kulturowej tożsamości partnera. Przećwiczysz umiejętności efektywnego komunikować się oraz odmawiania. Poznasz techniki łagodzenia kryzysowych sytuacji, zarządzania ludźmi oraz podejmowania decyzji w zgodzie z kulturowym DNA partnerów. |
Przykładowy program (wersja ogólna):
Moduł I. Na drodze do harmonijnej współpracy
– Znaczenie różnic kulturowych, a budowanie relatywizmu kulturowego w biznesie,
– O tym, co utrudnia komunikację: rola błędnych przekonań w postrzeganiu świata,
– 10 „nieszczęsnych” instynktów i rzecz o wartościach i stereotypach narodowych,
– O życiu codziennym, filozofii życia i bycia w kulturze,
Moduł II. Biznes w kulturowych skalach i wymiarach:
– Biznes w kontekstach kulturowych,
– Analitycznie, indukcyjnie czy holistycznie? Systemy myślenia a rozumienie biznesu,
– Relacje kontra pieniądze. Elementarny podział kultur świata biznesu,
– Zaufanie. Czym jest i jak budować?
– Mówić i pisać tak, żeby nas rozumiano – „kontekstowanie” komunikatów w biznesie,
– Trudna sztuka odmawiania,
– Czas i planowanie w kulturach biznesowych,
– Praca zespołowa i zarządzanie dopasowane do kulturowych potrzeb,
– Podejmowanie decyzji i delegowanie zadań,
Moduł III. Kulturowy savoir vivre i protokół dyplomatyczny
– tytułowanie, przywitanie, pożegnanie i zwroty grzecznościowe,
– spotkania formalne i nieformalne, small talk i tematy tabu, biesiadowanie,
– gesty, mimika i to, co w ukrytym wymiarze,
– podsumowanie.
Szkolenie realizowane w dwóch wersjach: podstawowej (1dzień/8 godzin) oraz rozszerzonej (2 dni/16 godzin). Dwudniowy kurs obejmuje dodatkowe treści oraz ćwiczenia pogłębiające wybraną tematykę (np. psychologia międzykulturowa, heurystyki i błędy poznawcze w komunikacji, elementy negocjacji międzykulturowych). |
Metody pracy:
!UWAGA: Szkolenie realizowane na wybrane kraje i kultury narodowe!
Dowiedz się jak zarządzać ludźmi pochodzącymi z odmiennych kręgów kulturowych. Poznaj metody, narzędzia i techniki motywowania pracowników z różnych stron świata. Sprawdź jakie są sposoby wyznaczania i delegowania zadań pod różnorodnymi szerokościami i długościami geograficznymi. Dowiedz się jak dotrzeć i zrozumieć Innego. Wybierz to, co pomoże Ci usprawnić współpracę międzynarodową i zastosuj we własnej praktyce zawodowej.
Dla kogo?
Czego się dowiesz? Dzięki szkoleniu będziesz potrafił sprawniej motywować, delegować zadania, oceniać i przekazywać negatywny feedback z wyczuciem i w sposób optymalnie dostosowany do kulturowego zaplecza pracowników. Dowiesz się z jakimi wyzwaniami musisz się mierzyć w zarzadzaniu zespołem międzykulturowym i jak przygotować się do liderowania w zróżnicowanym środowisku. Będziesz potrafił zdiagnozować pojawiające się kryzysy i umiejętnie na nie reagować. |
Moduł I. Wyzwania zarządzania w środowisku międzykulturowym
– Kultury biznesowe Zachodu i Wschodu w wymiarach i skalach,
– „Kulturowe DNA”, czyli zalety i wady managerów z odmiennych rejonów świata,
– Pracownik a zwierzchnik – koncepcje i podejścia a budowanie pozytywnych relacji w odmiennych kulturach organizacyjnych,
– Podstawowe błędy w zarządzaniu zróżnicowanym kulturowo zespołem i pojedynczymi pracownikami – przegląd nieprawidłowości i sposobów ich uniknięcia,
Moduł II. Kultura narodowa a organizacyjna
– Przywodzić czy nadzorować – Z kim? Dla kogo? W jakich okolicznościach?
– Motywowanie – wartości narodowe i firmowe, a techniki aktywizacji pracownika,
– Uczenie siebie i innych – sposoby na skuteczny transfer wiedzy z perspektywy odmienności kulturowych,
– Wyznaczanie ról oraz zadań indywidualnych i grupowych w zróżnicowanym środowisku pracy,
– Ocenianie – konfrontacyjnie czy unikając konfrontacji?
– Proces decyzyjny – wspólnie czy odgórnie?
– Sposoby rozwiązywania i zażegnywania konfliktów,
Moduł III. Zarządzanie pracownikiem w zmianie
– Wyzwania wprowadzania zmian w zespole międzykulturowym,
– Proces zmiany w koncepcji wrażliwości kulturowej – jak się przygotować i działać?
– Wybór strategii i mechanizmów wprowadzania zmian,
– podsumowanie.
Metody pracy:
Poznaj najwyższe standardy obsługi klienta kulturowo odmiennego. Dowiedz się w jaki sposób dopasować swoje zachowanie do potrzeb przedstawicieli odmiennych regionów świata. Spójrz na potrzeby partnerów z ich wyjątkowej perspektywy oraz sposobu rozumienia i postrzegania świata. Przećwicz metody budowania długotrwałych, pozytywnych relacji biznesowych.
Dla kogo?
pracownicy obsługujący klientów zewnętrznych i korporacyjnych klientów wewnętrznych,
Pracownicy biur outsourcingowych,
Zespoły i pracownicy sektorów usług dedykowanych,
Przedstawiciele firm planujących strategię wyjścia na nowe rynki zewnętrzne.
Czego się dowiesz? Podczas szkolenia dowiesz się w jaki sposób dopasować proces obsługi klienta do jego kulturowych przyzwyczajeń i oczekiwań konsumenckich. Zdobędziesz umiejętności analizy potrzeb, budowania pozytywnych relacji oraz radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi. Będziesz w stanie spojrzeć na potrzeby i oczekiwania klientów pochodzących z odmiennych rejonów świata. |
Moduł I. Naczelne zasady obsługi klienta zagranicznego
– Sposoby nawiązywania i podtrzymywania kontaktu:
a) Europa, Ameryka Północna, Australia,
b) Bliski Wschód,
c) Daleki Wschód, Azji Południowa i Południowo-Wschodnia,
d) Afryka,
e) Ameryka Południowa,
– Proces obsługi krok po kroku. Teoria i praktyka a znaczenie różnic kulturowych,
Moduł II. „Instrukcja obsługi” klienta kulturowo odmiennego
– Klienci w wymiarach kultur – trudności, oczekiwania, potrzeby,
– Kontakt bezpośredni face – to – face,
– kontakt telefoniczny i e-mail,
– Technika PALS w dialogu z klientem kulturowo odmiennym,
– Techniki odmawiania klientowi roszczeniowemu,
– Sposoby radzenia sobie z przedstawicielami kultur konfrontacyjnych,
– Współpraca z klientem z rynków zamkniętych na obcych,
Moduł III. Z pozycji obsługującego/sprzedawcy
– Kulturowy savoir vivre w obsłudze klienta. O czym pamiętać, żeby nie obrazić?
– Dostosowywanie komunikatów do kultury pochodzenia,
– Autoprezentacja. Mowa niewerbalna w kontakcie z klientami, czyli od dystansu przestrzennego po zakazane gesty.
Metody pracy:
Ćwiczenia indywidualne i grupowe, studia przypadku, mini-wykłady, prezentacje wprowadzające do tematu, dyskusje, praca z testami oraz wymiarami i skalami kulturowymi.
Dowiedz się jakie wyzwania wiążą się z życiem i pracą w nowym kraju. Poznaj metody radzenia sobie z szokiem kulturowym oraz sposoby wsparcia najbliższych w procesie zmiany miejsca zamieszkania. Zdobądź wiedzę i umiejętności niezbędne do relokacji. Sprawdź jak kompleksowo przygotować się na długotrwały wyjazd i pobyt poza granicami kraju pochodzenia.
Dla kogo?
pracowników każdego szczebla organizacyjnego, wyjeżdżających za granicę czasowo lub na stałe,
rodziny ekspatów przed dłuższym wyjazdem,
dla osób żyjących w ciągłych rozjazdach, chcących zaplanować kolejną przeprowadzkę za granicę.
Czego się dowiesz? Dzięki treningowi zorientujesz się jakie trudności napotkasz podczas adaptacji do nowych warunków kulturowych i w jaki sposób sobie z nimi radzić. Dowiesz się o elementach kultury własnej i kraju przyjmującego, które rodzić mogą sytuacje konfliktowe oraz kryzysowe. Nabędziesz umiejętności rozładowywania napięcia, towarzyszącego szokowi kulturowemu oraz wsparcia najbliższych w pokonywaniu wyzwań relokacyjnych. |
Moduł I. „Move or not ot move”, czyli wyzwania relokacji
– Transfer kulturowy – czym jest i jak przebiega?
– Diagnoza i ocena przywiązania do kultury pochodzenia (jakim typem ekspaty jesteś?),
– Diagnoza aspiracji wyboru miejsca do życia (czy jesteś gotowy na wyjazd?),
– funkcjonowanie i działanie w środowisku międzykulturowym – szanse, wyzwania i zagrożenia,
– Etapy szoku kulturowego i metody jego minimalizowania,
Moduł II. Akcja – Adaptacja
– Etapy planowania relokacji (check lista i formalności transferowe),
– Sposoby budowania działania ułatwiającego adaptację w nowym miejscu,
– Planowanie życia w nowym środowisku (system szkół, opieka zdrowotna, zameldowanie, ubezpieczenia, itd.),
– Planowanie kariery zawodowej w nowym miejscu krok po kroku.
Moduł III. Z pozycji obsługującego/sprzedawcy
– Charakterystyka szczegółowa kraju docelowego (do wyboru blisko 30 destynacji),
– Podobieństwa i różnice – analiza kultury kraju pochodzenia i kraju docelowego,
– Czas wolny i czas zawodowy – rozumienie czasu w nowym miejscu,
– Trudna sztuka odmawiania,
– Ekspresyjność kultury przyjmującej (trening z ukrytym wymiarem),
– Small talk, tematy tabu,
– Etykieta życia codziennego (przywitania, pożegnania, przedstawianie, strój, obyczaje kulinarne),
– Podsumowanie szkolenia.
Metody pracy:
Ćwiczenia indywidualne i grupowe, studia przypadku, mini-wykłady, prezentacje wprowadzające do tematu, dyskusje, praca z testami oraz wymiarami i skalami kulturowymi.
Wzbogać swoje umiejętności komunikacyjne z obszaru negocjacji i mediacji w środowisku międzykulturowym. Poznaj skuteczne techniki negocjacji i mediacji, dopasowane do kulturowego zaplecza partnerów. Naucz się sięgać po różne metody osiągania celów i rozładowywania konfliktów w kulturowo zróżnicowanym otoczeniu.
Dla kogo?
pracowników funkcjonujących w zróżnicowanym środowisku kulturowym,
liderów oraz managerów realizujących projekty ponadkulturowe,
pracowników obsługujących zagranicznych klientów (zewnętrznych i wewnętrznych).
Czego się dowiesz? Dzięki szkoleniu dowiesz się jakie jest Twoje kulturowe DNA i co z tego wynika? Poznasz swój profil negocjacyjny. Przećwiczysz optymalne techniki w negocjacjach międzykulturowych. Zrozumiesz istotę manipulacji w negocjacjach i nabędziesz umiejętności obrony przed podprogowym wpływem. Będziesz potrafił zaplanować proces negocjacyjny, wyznaczyć swoje cele i strategię działania oraz oszacować szanse na ostateczny sukces. Dowiesz się jak kultura determinuje zachowania negocjacyjne i dlaczego ma to znaczenie. |
Moduł I. Wprowadzenie. Rzecz o wartościach i kodach kulturowych:
– „Cultural DNA” czyli dlaczego Europejczycy myślą koncepcyjnie, a Azjaci są pragmatyczni i co z tego wynika?
– Wartości biznesowe i kulturowe w negocjacjach międzykulturowych (ćwiczenie: mapa wartości),
– błąd kulturowej atrybucji w praktyce negocjacyjnej,
– autodiagnoza osobistych kompetencji kulturowych CQ,
– bariery w negocjacjach międzykulturowych,
Moduł II. Zorientowanie na procesie negocjacyjnym:
– zasady prowadzenia negocjacji międzykulturowych,
– konflikt międzykulturowy i strategie reagowania,
– między interesami a kulturą narodową (BATNA, ZOPA, kompensacja),
– rodzaje celów w negocjacjach międzykulturowych i metody ich wyznaczania,
– wpływ kultury na strukturę procesu negocjacji,
– fazy negocjacji międzykulturowych,
Moduł III. Zorientowanie na partnerze negocjacyjnym:
– kolektywizm vs. indywidualizm a style negocjacyjne,
– dystansu do władzy strategie komunikacyjne,
– „męskie” i „żeńskie” negocjowanie,
– Unikanie niepewności i tendencje do zachowań ryzykownych w negocjacjach,
– Czas w procesie negocjacyjnym,
– Wymiary kultur w negocjacjach – podsumowanie,
Moduł IV. Zorientowanie na sobie:
– Zatopiony w kulturze – co Twoja kultura narodowa mówi o Tobie?
– Nieświadome programy informacyjne, czyli jak nie dać się zmanipulować?
– 6 Zasad Manipulacji, 3 heurystyki i 18 błędów poznawczych w Twoim działaniu,
– 15 optymalnych technik w negocjacjach międzykulturowych.
Metody pracy:
Ćwiczenia indywidualne i grupowe, studia przypadku, mini-wykłady, prezentacje wprowadzające do tematu, dyskusje, praca z testami oraz wymiarami i skalami kulturowymi, laboratorium negocjacji.
Wzbogać swoją wiedzę i umiejętności o kompetencje mediacyjne. Poznaj sprawdzone metody zażegnywania i rozwiązywania konfliktów w środowisku międzykulturowym. Dowiedz się jak konstruktywnie rozmawiać z partnerami kulturowo odmiennymi, działającymi pod wpływem emocji i w obliczu sprzecznych interesów.
Dla kogo?
pracowników współpracujących z partnerami kulturowo odmiennymi,
managerami zarządzającymi zróżnicowanymi kulturowo zespołami,
przedstawicieli organizacji pozarządowych działających w zróżnicowanym otoczeniu kulturowym,
urzędników instytucji publicznych na co dzień obsługujących cudzoziemców.
Czego się dowiesz? Dzięki treningowi poszerzysz swoje umiejętności o metody rozwiązywania sytuacji konfliktowych i ich skutecznemu przeciwdziałaniu. Dowiesz się jakie techniki mediacyjne stosować w obliczu kulturowych sytuacji kryzysowych. Nauczysz się zarządzać mediacjami w środowisku międzykulturowymi pomiędzy zwaśnionymi stronami. Będziesz potrafił stosować sprawiedliwość naprawczą zgodnie z kulturowym DNA ludzi, z którymi wchodzisz w interakcje. |
Moduł I. Diagnoza mediacyjna i zasady działania postępowania mediacyjnego:
– Negocjacje a mediacje – podobieństwa i różnice,
– Diagnoza konfliktu w mediacjach międzykulturowych,
– Zasady postępowania mediacyjnego w środowisku międzykulturowym,
Moduł II. Proces mediacyjny w środowisku międzykulturowym krok po kroku:
– Rodzaje mediacji i rola mediatora,
– Budowanie porozumienia mediacyjnego w środowisku międzykulturowym,
– Przebieg i fazy mediacji,
– Znaczenie sprawiedliwości naprawczej i metody jej stosowania,
Moduł III. Narzędzia pracy międzykulturowego mediatora
– Wybrane techniki komunikacyjne warsztatu mediatora:
– inteligencja emocjonalna,
– potęga pytań,
– budując złote mosty,
– na przełamanie impasu,
– w kierunku trwałego zaufania,
– zmierzając ku ugodzie,
– trwałe rozwiązania, nietrwałe sojusze.
– podsumowanie.
Metody pracy:
Ćwiczenia indywidualne i grupowe, studia przypadku, mini-wykłady, prezentacje wprowadzające do tematu, dyskusje, praca z testami oraz wymiarami i skalami kulturowymi, laboratorium negocjacji.
Każde szkolenie przygotowuję indywidualnie, dostosowując treści do potrzeb Klientów. Podstawą szkolenia jest narzędzie inspirowane głównymi metodologiami.